torsdag 17 mars 2011

Transport av mat

Livsmedelsproduktionen blir mer och mer global. Duellen mellan ekonomiska och ekologiska privilegier blir allt större, och i det här fallet, liksom många andra, kan man konstatera att de ekologiska aspekterna blir nedtrampade av motparten.
Transporten av mat är en väldigt betydande faktor för vårt klimat, eftersom resenärerna (maten) färdas väldigt, väldigt långt innan de blir sålda i mataffärerna i respektive land. Ett exempel som tas upp i GEO-boken är Findus fiskpinnar, som reser cirka 4000 mil (=jordens omkrets) innan de läggs in i våra kylskåp. Först och främst fångas torsken i Nordostatlanten, sedan lossas den i Ålesund och transporteras dårefter till Rotterdam där den fryses in, för att den ska hålla sig ätbar. Torsken fraktas sedan med båt till Qingdao i Kina, där den tinas, fileas och fryses in igen. Torsken transporteras sedan tillbaka till Rotterdam för att ta sin väg till Boulogne-sur Mer i Frankrike där den paneras, friteras och packas. Därifrån transporteras de till sist med lastbil till svenska matvaruaffärer, och allt detta sker inom loppet av tre månader.
Koldioxidutsläppen höjs således väldigt mycket bara på grund av fiskpinnarna, som sedan serveras med andra resenärer på tallriken, som även dem har varit på färd länge.

Efter att ha läst ovanstående stycke kan man konstatera att närproducerad mat borde vara det enklare alternativet av dessa två. Anledningen till varför industrierna föredrar den långa färden är för att varorna sedan kan köpas in för ett billigare pris och således tjänar de på det. Av denna simpla anledning förstör man växthuseffekten, på grund av den stora mängden koldioxid som frigörs. Enligt brittiska studier hade energiförbrukningen (miljökostnaden) varit 50 gånger mindre om maten istället hade varit närproducerad och närkonsumerad. Närproducerad mat innebär detsamma som lokalproducerad mat, dvs att det har producerats, distribuerats och förädlats till konsumenter inom ett särskilt område. Efterfrågan på detta ökar. Människorna i, till exempel, Sverige vill ha alternativ till den massproducerade maten. Därför har allt fler lokala producenter börjat intresserat sig för lokalproduktion och har därför börjat gå ihop för att utveckla den. Att handla närproducerad mat innebär att man bidrar med stöd till lokalproduktionen.

Det system man använder sig av när det gäller dagens massproduktion av mat gynnar naturligtvis industrierna som är anknutna till matens bearbetning. Den ekonomiska aspekten tenderar att bli prioriterad framför den ekologiska bland industripersoner, just för att de ska vinna mer på det arbete de utför. Den industriella revolutionen påvisade hur den högsta möjliga vinsten styr över hur systemen tillverkas, och detta gäller givetvis för livsmedelsindustrin också. Alltså grundades idén till Findus fiskpinnars färd genom att man räknade ut att man skulle tjäna på detta system, från ett ekonomiskt perspektiv, trots att man visste hur det skulle bidra markant till den globala uppvärmningen.
Transporten av mat sker med åtskilliga transportfordon. En tredjedel av varutrafiken i Europa är livsmedelstransporter, som mestadels består av långtradare, med vilka det är vanligast att man fraktar mat med idag. De flesta transportfordon används för att frakta olika sorters mat. Exempelvis används flyg (undantagsfall) för att frakta bland annat exotiska bär, frukter och grönsaker. Olika slags båtar, tåg och lastbilar är dock mycket vanligare att använda vid transport av mat. Detta faktum hänvisar till vad som är bäst för klimatet, men det kopplas även till ekonomiska synvinklar, dvs. vad som är billigast.
Tabell över antal km som maten transoprteras
Diagrammet visar hur olika slags transporter kan transportera ett ton last men släppa ut lika mycket koldioxid.

Källor: GEO-boken, miljosmartmat.se, naturochmiljo.fi, wikipedia.org

3 kommentarer:

  1. Bra summering! Egentligen kan man inte lägga all skuld på transporten av mat och livsmedel, utan större delen bör läggas på jordbruket och produktionen av dem (under rubriken jordbruk): 1http://www.matochklimat.se/Konsument/Klimatsmart/Mat-och-klimat-fakta/

    En tanke är att jobba mot en bättre och mer välmående miljö är att börja förändra saker inom jordbruket (alltså produktionen) och sedan stegvis närma sig och ta sig an transporten. Det skulle kunna vara en lösning, men det är absolut inte nödvändigt att börja med det. En annan bra början är att försöka hålla sig till den bästa typen av transport, som till exempel via båt, tåg eller lastbil och kanske t.o.m. utesluta flygplanstransporten helt.

    Jag skulle säga att allt ligger i våra, konsumenternas, händer. Det är vi som ska sträva efter mer miljövänliga ekologiska produkter, det är vi som ska efterfråga det och det är vi som ska styra hur maten kommer produceras och transporteras. Finns det fler som efterfrågar ekologiska livsmedel, blir kraven på bl.a. miljövänligare transporter större. Det är det som kommer göra skillnad! (3e rubriken): http://www.miljosmartmat.se/component/k2/itemlist/category/17-transporter-av-mat

    När det gäller kedjan Findus, berättar de om hur de transporterar sina varor, enligt de, på ett bra sätt, men det räcker tyvärr inte och något mer måste göras. Varför är det så nödvändigt att föra fisken så långt? Det måste självklart finnas en bättre lösning och jag hoppas att den lösningen träder fram snart. Det är dags att vi sätter press på dem! http://www.findus.se/passion-for-mat/transporter-med-omsorg-om-miljo/

    Att industrierna prioriterar den ekonomiska aspekten framför den ekologiska stämmer tyvärr och det är därför som vi konsumenter måste ta tag i det här.

    Andra källor: http://www.ekocentrum.info/files/Energiberakning.pdf

    SvaraRadera
  2. Det finns en del nackdelar med att minska transporten av mat. Fler och fler människor som livnär sig på både transporten och produktionen kommer att bli arbetslösa vilket relaterar till att landet de bor i kommer att behöva ge dem så kallade bidrag. Men det som är negativt med transporten av mat är att själva transporten ger stora utsläpp av farliga växthusgaser, transporten skadar till och med miljön mer än vad själva produktionen av mat gör. I min förra kommentar argumenterade jag fram att vi borde börja leva på vegetarisk kost eftersom att animalprodukter ger ett sådant stort utsläpp, men transporten av mat ger faktiskt ännu mer utsläpp. Vad vi då skulle kunna göra för vår miljö är att köpa närproducerade varor istället för varor som åkt runt hela jorden, och så skulle vi även kunna tänka på om vi verkligen är så beroende av animalprodukter eller om vi faktiskt skulle kunna äta lite mer vegetabilier.
    Om man köper mat på den engelska livsmedelskedjan Tesco så kan man läsa på dess produkter om hur transporten har gått till och hur gödningen med konstgödsel har gått till och hur mycket det skadar miljön. Jag anser att detta är bra eftersom att vi konsumenter då får en inblick i vad för varor vi borde köpa för att vara miljövänliga. Vi människor släpper ut 2 kg koldioxidekvivalenter i form av växthusgas per dag, detta tar vår miljö mycket skada av. Ett smart sätt att förbättra får livsstil är att välja den ekologiska vägen. Varför det är bra att äta ekologisk mat är för att inom den ekonomiska odlingen använder man sig inte utav konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel.
    Men vad mer kan vi människor i världen göra för att förbättra våra utsläpp? Jo förutom att köpa mycket ekologisk mat så kan vi planera in storinköp med bil när vi ska åka och handla, under dessa ”resor” försöker vi handla så mycket som möjligt för att vi ska slippa ta bilen till mataffären ofta. Om det sedan är så att det är något som du saknar hemma så är det bra om du tar cykeln eller promenerar till närmaste affär. Genom att du gör allt detta så är det en stor insats för vår miljö.
    Något du även inte nämner i din text är att jordbruket faktiskt står för 80 % av klimatbelastningen i livsmedelskedjan. Och som jag tidigare nämnt så är den största direkta påverkan av oss konsumenter vår biltransport från hemmet till affären och sedan hem igen.
    Som vi nu kan se genom det jag har tagit upp så kan vi faktiskt inte skylla så mycket på transporten av mat, vi människor kan faktiskt välja flera andra vägar än att köpa transporterad mat, på så sätt gör vi det vi kan göra i frågan om miljöutsläppet.
    Men om vi ska fortsätta transportera mat i den utsträckning som vi gör idag så måste vi börja tänka lite smart. Vi kan inte transportera maten via flygplan eftersom att detta ger mest upphov till klimatpåverkan. Båt frakt är ett mycket bra alternativ och även tåg. Tåg använder vi oss inte så mycket av nuförtiden när det gäller transport, men vem vet, i framtiden kanske tågtransport är det enda som är tillåtet för att fler och fler har öppnat ögonen och insett vad som faktiskt kommer att hända med vår miljö om vi fortsätter såhär.
    http://www.ekocentrum.info/files/Energiberakning.pdf
    http://hs-n.hush.se/attachments/82/1533.pdf
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/
    http://www.miljosmartmat.se/transport-av-mat
    http://www.matochklimat.se/Konsument/Klimatsmart/Mat-och-klimat-fakta/
    http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1522&blogg=19630
    http://www.xn--greppanringen-hfb.se/omgreppa/omwebbplatsen/artikelarkiv/aldreartiklar/nyhetsarkiv/klimat2006/hurmangakilometertransporterasdinmat.5.1c0ae76117773233f780003594.html

    SvaraRadera
  3. Jag tror att vi människor (i i-länder) är för bekväma, bortskämda och slöa, vi vill ha Findus fiskpinnar även om de har rest jorden runt för att sedan landa i våra magar. Köpa närproducerad fisk blir ju bara jobbigt om man måste gå till fiskbilen för att få närproducerad fisk (1), men istället för att prova något nytt så kanske man fortsätter med dessa fiskpinnar, som rest mer än vad många av oss kommer att göra, och då bryr man sig inte om att det hjälper till att förstöra jorden.

    Och att det har blivit mer vanligt med att beställa hem en matkasse för att man inte orkar handla till middagen (t.ex. Linas matkasse och mataffären.se) tycker jag är väldigt onödigt, det förstör miljön på grund av utkörningen av maten (dock så hade mataffären.se utkörning med bilar drivna på biogas) och på att hushållen inte storhandlar utan måste då köra fler gånger till affären. Jag tycker att detta bara leder till mer utsläpp och att det blir dyrare för familjerna som köper hämt-mat och handlar mindre åt gången flera gånger.

    Jag tycker ändå inte att köpa en färdig kasse med mat som blir hemkörd åt dig är samma sak som att köpa en pizza då och då. Pizza är så pass vanligt numera och det finns en pizzeria i närheten där de flesta bor (inne i stan och i lite större samhällen utanför städerna) så det inte blir samma effekt som att köpa en hemkörd matkasse.

    Jag tror att det här med att man köper färdig mat, halvfabrikat och mat som transporterats långt (så som fiskpinnarna i detta exempel) är för att många barnfamiljer inte hinner laga ordentlig mat och därför är halvfabrikat och fiskpinnar enkla att bara värma/steka på (2). Dock är inte sådan mat alltid bra då de är proppade med onödiga saker (b.la. aromämnen, färgämnen, konerveringsämnen, socker osv. (3)).
    Ett sätt att skära ner på att köpa halvfabrikat och mat som transporterats långt och istället köpa närproducerad mat helt och hållet tror jag tyvärr är svårt. Särskilt för barnfamiljer då det gärna ska gå snabbt att laga maten och att köpa allt ekologiskt skulle bli väldigt dyrt för familjen.

    Jag tror att vi människor behöver vakna upp mer, det borde göras någon dokumentär, kampanj eller liknande så vi förstår hur illa det är och vad det leder till. Vi borde välja bort produkter som färdas extremt långa sträckor, de som jobbar med att producera dessa varor i till exempel Kina kommer inte bli arbetslösa. De kommer hitta andra jobb som gör det bättre för Kina ekologiskt. De kan satsa mer på deras jordbruk och tillgångar som går till Kina och deras grannländer. Vill vi så gärna ha fiskpinnar så varför kan vi inte själva göra dem? Som ungdom kanske man kan extra jobba eftersom ingen annan tycker att det jobbet är bra utan förstör hellre jorden genom alla utsläpp (4).

    Något som detta kommer inte hända inom en längre period tror jag, allt handlar om pengar för företagen och de kan göra vad som helst för att det ska gå bra för dem. Det är hemskt hur vi människor kan vara så egoistiska.
    Källor:
    1. http://www.matvision.se/kategori.php?cat=19 Närproducerad fisk
    2. http://user.tninet.se/~egx688x/farmorsupproret.html Står om halvfabrikat
    3. http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Tillsatser-i-mat/ Tillsatser i mat
    4. http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5llbar_utveckling
    Annan: http://www.mataffaren.se/

    SvaraRadera