söndag 20 mars 2011

Malaria, Hiv/aids

sjukdomen malaria sprids genom myggstick, det som händer är att myggan för över encelliga parasiter till blodet. förut så andvände man bekämpningsmedel för att hålla sjukdomen under kontrol , men efter ett tag så blev myggorna resistenta och då ökade sjukdomen, nu så insjuknar
130 miljoner människor varje år. malaria finns nu bara i tropiska områden mest afrika.

i hela världen så har livslängden ökat det enda undantag är dom länder som har drabbats hårt av hiv/aids. det vanligaste sättet att få hiv på är att ha oskyddat sex, men det finns andra spridningsvägar så som tex blodet. det som händer i kroppen när man har adis är att immunförsvaret blir sämre, så då får man lättare infektioner. det finns inget riktigt botemedel mot denna sjukdom men man kan ta bromsmedicin. så om man nu inte vill ha Hiv/aids så är det nog bra om man har kondom vid samlag. det är afrika söder om Sahara som drabbas allra hårdast, man trodde att 22,5 miljoner människor hade Hiv/aids år 2007. WHO beräknar att livslängden kommer att minskas med 20 år de närmaste decennierna. i en del länder är det uppemot vart tionde barn som är föräldrarlös den här sjukdomen har bidragit mycket till det. sjukdomen har spridits sig till asien nu också, det är mest Thailand, Indien och Vietnam som har drabbats hårdast.

4 kommentarer:

  1. Jag har valt att kommetera om vad man kan göra för att förhindra problemet. jag tycker det vore bra om alla fick lära sig om vad hiv/aids verkligen är för då skulle i ha kunskaperna om hur vi ska skydda oss för att inte bli smittade och veta konsekvenserna hos oss yngre som för generationerna vidare. Och att allt fler, också fattiga skulle få tillgång till bromsmedicin.
    Det är väldigt bra att det finns grupper och föreningar som jobbar med att förhindra detta. tillexempel FN och milleniemål 6 som har gjort att dödssiffran har sjunkit från tre till två miljoner, det är ett stort framsteg enligt mig. Det är också bra att många gravida kvinnor får behandling så att deras ofödda barn inte kan drabbas av viruset.

    Jag tycker att utvecklingen i allafall har börjat gå mot rätt håll och att det är vi som kan förhindra att detta ska fortsätta genom att veta hur vi ska skydda oss för att inte drabbas och smitta andra.
    Källor: http://www.ifightpoverty.eu/sv/think/goal-6
    http://www.sweden.gov.se/sb/d/2389/a/82784

    SvaraRadera
  2. Jag har valt att kommentera malaria, dess situation i världen och vad som görs för att förhindra smittan. Denna sjukdom förekommer främst i Afrika söder om Sahara men hela 40 % av världens befolkning lever i områden där risken för malaria är hög och som ettan nämner så är det miljontals människor som insjuknar varje år. Något som bidrar till detta är bristen på lärdom kring sjukdomen, många vet inte ens hur sjukdomen sprids, därför skulle det behövas fler som upplyste människorna om sjukdomen. De skulle då veta hur man kan göra för att förhindra smittan. Impregnerade myggnät används för att sova under och är viktigt för att förhindra att allt fler blir smittade, många organisationer jobbar med att dela ut sådana t.ex. Barnfonden. Detta hjälper tyvärr inte bara, det behövs också möjlighet till vård eftersom många ändå smittas. Det finns organisationer som arbetar med detta också t.ex. Läkare Utan Gränser, de jobbar för att flera människor på landsbygden ska kunna få vård eftersom sjukvården är svåråtkomlig där annars. De jobbar också för mer gratis vård då många drabbade är fattiga och inte har råd med vård.
    Något som även är viktigt i arbetet mot malaria är mediciner, myggorna har blivit resistenta mot tidigare läkemedel som även ettan nämner i sitt inlägg men det finns andra preparat som kan användas i dess ställe. Det behövs också förebyggande mediciner till t.ex. gravida kvinnor men även vaccin som förhindrar människan från att bli smittad, detta jobbar smittskyddsinstitutet med. Jag tycker att det är väldigt viktigt med arbetet mot malaria och om man själv vill göra något så finns det många organisationer som man kan skänka pengar till och dessa hjälper till i arbetet mot malaria.

    Källor:
    Impregnerade myggnät och förebyggande mediciner bl.a: http://www.barnfonden.se/nyheter/hjalp_oss_bekampa_malaria.html
    Jobb med vården: http://www.lakareutangranser.se/uppdrag/sjukdomar/Malaria/
    Arbete för vaccin: http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyhetsarkiv/2008/smittskyddsinstitutet-utvecklar-vaccin-mot-malaria/

    SvaraRadera
  3. Forskningen kring ett botemedel mot hiv har pågått sedan sjukdomen upptäcktes på 80-talet, dock har forskarna aldrig lyckats få fram något botemedel mot sjukdomen. Från att i början, fram tills bara ett år eller två år sen har forskarna varit optimistiska till att ett botemedel kommer kunna framställas. Men nu börjar forskningen sakta rikta in sig mer på att framställa bättre bromsmediciner än att finna ett botemedel, man satsar också satsa mer på ett vaccin än ett riktigt botemedel. Något som också självklart behövs eftersom det också visat sig att hiv-viruset kan utveckla resistens mot bromsmedicinen om man bara tar en medicin i taget vilket man ofta gjorde på 90-talet, därför har svenska läkare uttryckt sig tydligt om att det är viktigt att man litar på sina behandlingsrekommendationer eftersom att viruset förökar sig mycket snabbt vid ett behandlingsuppehåll. Hiv-viruset är väldigt svårt att hitta ett botemedel mot eftersom att ett vaccin som fungerar idag, kanske inte fungerar imorgon. Och vad kan detta leda till? Om det faktiskt betyder att man aldrig kommer hitta ett botemedel mot hiv och aids? Om jag får säga vad jag tror så tror jag inte att en person som diagnostiseras med hiv idag(i Sverige) känner att livet är över eftersom det finns bra bromsmediciner, men också för att det finns hopp om att man en dag kommer finna ett botemedel mot sjukdomen, eller har jag helt fel?

    http://www.hiv-sverige.se/rfhpwww/main.nsf/page.items.www/5F3869AE9056408AC125702D004ABD4A?open
    http://www.avert.org/cure-for-aids.htm

    SvaraRadera
  4. Mitt namn är lycklig, från USA, vill jag vittna om hur jag fick botad från hiv aids. Jag har levt med denna dödliga sjukdom för den senaste 11months, jag har gjort allt jag kan för att bota denna sjukdom, men alla mina ansträngningar visat sig misslyckade tills jag träffade en gammal vän till mig som berättade om en Afircan Herbalist som använder örter och rötter bota alla slags sjukdomar, även om jag trodde aldrig att han kan bota hiv, men jag bestämde mig för att ge det ett försök när jag kontaktade honom, hjälpte han mig spola ut viruset från min kropp, low och häpna, när jag gick för en kontroll i fick veta jag är negativ. Kontakta denna stora Herbalist via detta mail okonofuatem99@gmail.com eller så kan du kontakta mig för mer utstrålning lägga mig på facebook happyaa4@gmail.com.

    Ones igen Thnak er doktor Paul Emen jag kommer att hålla vittna om att du räddade mitt liv.

    SvaraRadera