onsdag 23 mars 2011

Sexuell och reproduktiv hälsa

Att vi fritt får välja livspartner, har rätten att bestämma över sina kroppar, välja reproduktion och sexualitet, slippa övergrepp och könsdiskriminering, få tillgång till preventivmedel samt vård under graviditet, förlossning & av nyfödda – ser nog de flesta av oss som en självklarhet. Tyvärr så är de flesta utav de ovan nämnda någonting som majoriteten av kvinnorna i fattiga länder bara kan drömma om. Vissa får välja blad det en och de andra, andra kanske får nöja sig med primitiva förhållanden.

Under befolkningskonferens i Kairo (1994) kom man överens om att varje människa ska ha rättigheten till det tidigare nämna och att de ska bli del utav de mänskliga rättigheterna.
Men även att befolkningsökningen ska minska. Det gör man genom att kvinnor får utbildningsmöjligheter. Japan har 100 % läskunniga kvinnor och antalet födslar per kvinna är 1,3 jämförts med kvinnorna i Niger som föder ca 7,5 barn var och läskunnigheten är 7 %. I Malawi är dock 44 % av kvinnorna läskunniga och trots det så föder de bara 1,1 barn färre än i Niger. Vad beror det på?

Orsaker: ju högre spädbarnsdödligheten är desto fler barn tvingas föräldrarna föda (spädbarnsdödligheten är högst U-länder). Barn behöver de främst för att barnen blir en ekonomisk tillgång. Det vill säga att saknar man pensioner och socialförsäkringar ska barnen kunna försörja föräldrarna. En del barn är oönskade, mamman är för det mesta då en ung kvinna som högst troligt blev våldtagen. Möjligheten för abort saknas i många av dessa länder och i vissa fall är det olagligt (vilket kan leda till hälsomässigt farliga aborter) Graviditeter och förlossningar för även med sig stora hälsorisker i fattiga länder.

Familjeplanering, mödra – och barnhälsovård (som i längden ska minska antalet nyfödda), utbildningsmöjligheter för kvinnor (färre barn födds av utbildade kvinnor), politisk, social och ekonomisk förbättring gällande kvinnors ställning i samhället ger en god sexuell och reproduktiv hälsa!


Källor: länkarna i texten, Geo boken (sidorna 132-133)

4 kommentarer:

  1. Jätte bra skrivet nr. 18, väldigt intressant!
    Jag hittade lite mer information om kvinnodödligheten i samband med graviditet etc.
    Visste du t.ex. att ca 15 procent av alla gravida kvinnor i världen riskerar att drabbas av livshotande komplikationer i samband med graviditet och förlossning? Det krävs då akut mödra- och förlossningsvård för att rädda deras liv, vilket de flesta (som du själv sa) bara kan drömma om. Ett faktum är också att ca 500 000 kvinnor årligen dör i samband med förlossningar, och att uppemot ca 20 miljoner kvinnor får fysiska besvär och kroniska sjukdomar av för många graviditeter.
    Det har dock skett försök till förbättringar, då det t.ex. år 2009 hölls ett möte med Taskforce on Innovative Financing for Health System, lett av Storbritanniens premiärminister Gordon Brown och Världsbankens ordförande Robert Zoellick,
    där man annonserades nya finansiella initiativ för att möjliggöra kostnadsfri sjukvård i sex u-länder. Kvinnor och barn är särskilt prioriterade, i syfte att minska just mödra- och spädbarnsdödligheten i dessa länder.

    Källor: GEO-boken s. 132-133,
    http://www.amnesty.se/kampanj/fattigdom-enrattighetsfraga/modradodlighet/sierraleone/
    http://www.internationalhealthpartnership.net/pdf/IHP%20Update
    %2013/Taskforce/Johansbourg/Final%20Taskforce%20Report.pdf.

    SvaraRadera
  2. heej:)
    Först och främst hittade jag en länk som i andra stycket förklarar tydligt meningen av "sexuell hälsa". Sen fortsätter andra stycken om sjukvård och rättigheter.

    ->http://home.swipnet.se/tnt/sesam/sexologi.html

    Eftersom det redan fanns inlägda länkar om Taskforce on Innovative Financing for Health System, så tog jag med en EU länk istället som beskriver vad EU gör för att motverka problmemet inom sexuell hälsa.

    -->http://ec.europa.eu/health- eu/my_lifestyle/sex/index_sv.htm
    //5

    SvaraRadera
  3. Bland flickor mellan 15 och 19 år i u-länder är mödradödlighet den vanligaste dödsorsaken. Det finns inte tillgång till preventivmedel, abort eller sjukvård. Endast hälften av alla kvinnor som föder barn i världen får vård för sig och sitt barn och i hälften av alla länder är abort olagligt. År 2000 satte FN upp åtta mål, varav ett att minska mödradödligheten, att nå till år 2015. Tyvärr är jag inte förvånad över att det mål som stått stilla i utvecklingen är just detta, det som handlar om kvinnor. Varje år utförs 22 miljoner osäkra aborter, det vill säga att de genomförs att människor som inte har tillräckligt med kunskap, och varje dag dör 200 kvinnor på grund av osäker abort. Det är verkligen en skrämmande siffra och mörkertalet är stort så detta är bara toppen av isberget.
    Väpnade konflikter och fattigdom gör ofta att rättigheterna och tillgångarna begränsas och kvinnors hälsa sätts längst ner på listan över vad som är viktigt i samhället. Våldtäkter är vanliga under krig och bristen på sjukvård resulterar i ofrivillig graviditet, farliga aborter och mödradödlighet. I många länder i världen är både preventivmedel och abort förbjudet på grund av kultur, religion och tradition. Många kvinnor känner skuld och skam över att de blivit gravida och finner ingen annan väg än att göra abort själv.
    Kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter är förutsättningar för jämställdhet och demokrati i ett land. Jag tror att den höga mödradödligheten beror mycket på brist på kunskap och kvinnornas låga ställning i samhället. Genom utbildning och kunskap tror jag att mödradödligheten skulle minska och tillgång till preventivmedel skulle förhindra ofrivilliga graviditeter. Första steget för att nå FN:s mål tror jag är att stärka kvinnans ställning i samhället, så att frågor som rör kvinnors hälsa tas upp och arbetas med. Precis som ettan skrev skulle en starkare ställning åt kvinnorna i samhället leda till sexuell och reproduktiv hälsa.

    http://www.rfsu.se/sv/Sex-och-politik/Debatt/Debattartiklar/Ge-bistand-till-bra-forlossningsvard/
    http://www.rfsu.se/sv/Sex-och-politik/Unite-for-women/Unite-for-Women--stoppa-modradodligheten/
    http://www.kvinnatillkvinna.se/sexuell-och-reproduktiv-halsa-och-rattigheter
    http://www.millenniemalen.nu/

    SvaraRadera
  4. Hej grabbar!
    Jag är glad att läsa bra innehåll här på bloggen... Jag heter Laura Antonio, från Lund, Sverige. Jag har en liknande situation som hände mig för några månader sedan, min manfamilj gillar inte mig, du har ett barn tillsammans men ändå ville hans familj att han skulle gifta sig med en annan kvinna som bor i samma grannskap, och även damen i fråga har redan haft en kärleksrelation med min man och hon hade gått långt för att starta en ond kärleksförtrollning för att avleda min mans uppmärksamhet från mig och vårt barn, så jag har kämpat för att överleva helt ensam de senaste 3 åren och vårt barn är bara två år gammal, jag gjorde allt för att få honom att stanna och ta hand om vårt barn tillsammans men på grund av naturen av den mörka magin har den andra kvinnan redan gjort på honom, min man att inte lyssna på mig eller vilja sätta ögonen på mig och vårt barn, så jag berättade detta för en vän och hon rådde mig att kontakta en andlig mentor och far som Dr.Oduduwa från en afrikansk nation i Sahara, jag kontaktade honom online och vi gjorde gratis konsultation online, efter det försäkrar han mig att han kan vända den onda besvärjelsen på hi m bort och då kommer min man att återgå till sina normala sinnen och återvända till mig och vårt barn, så jag gjorde allt han sa åt mig att göra och jag följde noga alla hans instruktioner att be en trollformel bön i mitt hus, och sedan han gjorde all annan andlig rening för min räkning i sitt tempel. bara två dagar efter att den onda besvärjelsen togs bort från min man fick jag ett missat samtal och ett röstmeddelande från min man som grät och bad mig om ursäkt och han sa att han kommer tillbaka för att träffa mig och vår son nästa dag, så jag var lite förvånad och jag sa ok jag kommer att vara hemma. igår kväll kom min man tillbaka hem till mig och han knäade ner och bad mig om ursäkt. Jag förlåter honom och fram till idag lever vi tillsammans som en lycklig familj och han älskar mig mer än någonsin tidigare just nu. Så det finns lösning på alla problem i livet, bara det vi inte vet kan vi få tillgång till. Idag delar jag detta mitt verkliga vittnesbörd med er om någon är här och letar efter en sådan lösning för att få tillbaka ex och kanske återställa ett trasigt äktenskap eller ett trasigt förhållande kan fixas inom två dagar. Jag rekommenderar starkt att du konsulterar Dr.Oduduwa online gratis konsultation via; https://wa.link/q5f107
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera