Blogga & kommentera

Ni kommer under vecka 11-15 göra fem insatser på GEO-bloggen, ett blogginlägg och fyra kommentarer. Var och en har fått ett nummer utlottat till sig och på Planering hittar ni vilka avsnitt ni har varje vecka. Första veckan ska ni skapa en post, ett inlägg, som andra elever sedan kommande veckor försöker "putsa" och komplettera genom inlägg i kommentarsfältet, precis som du kommer att göra med andras blogginlägg.
Vad gäller då för bloggandet?
  1. Läs in de sidor som refereras på Planering för att få en allmän uppfattning.
  2. Logga in på bloggen och välj att göra ett Nytt inlägg.
  3. Sidrubriken ska vara exakt som den i Planering.
  4. Förslagsvis gör du ett första försök baserat på det du läste i boken. Du kan alltid publicera en version och sedan gå in på Redigera inlägg i efterhand, ända fram till veckans deadline.
    • EXTRA: De som gjort ett inlägg före kl 12.00 tors 17/3 kommer kunna få en förhandsbedömning av poängen till fredagen i stil med "2+2+1+0=5p". Inga motiveringar, men då kan ni se vilka delar som fattas fortfarande. Listan läggs upp under Poängsättning.
  5. För att få de extra poäng som står beskrivna i Poängsättning så behöver du hitta andra källor och perspektiv. Några förslag på länkar finns till höger på Länkar, men här är det upp till dig att också visa en del egna iniativ.
  6. Dina källor ska anges i slutet av inlägget, eller i fallet av webbsidor, länkas förslagsvis. Källorna ska värderas efter trovärdighet om möjligt. SVT eller Uppsala universitet är tex en mer säker källa än Greenpeace eller en högervingeblogg från USA, men det viktiga är att du värderar källan.
Vad gäller för kommentarerna?
  1. Egentligen samma som blogginlägget, men med den skillnaden att det är viktigt att försöka komplettera det som sagts innan. Detta blir en större utmaning för varje vecka som går, givetvis, men det finns oftast många perspektiv och argument att dra på. Nya källor och nya vinklingar är positiva.
  2. Du kan också att välja här att driva ett perspektiv också, att bli "politisk"/viinklad, men då är värderandet av källorna extra viktigt, så att du dina argument stärks och motparten får svårare att undergräva dem.
Till slut, sista veckan, ska ni gå tillbaka till det ämne ni gjorde erat blogginlägg första veckan. Ni ska nu först sammanfatta i Word det som skrivits i erat ämne enligt mallen nedan:



NAMNET PÅ AVSNITTETTimes New Roman, 14pkt, fet, stora bokstäver
BlogginläggTimes New Roman, 14 pkt, fet stil
Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla blaTimes New Roman, 12 pkt
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
Kommentar 1 Times New Roman, 14 pkt, fet stil
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
Kommentar 2
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
Kommentar 3
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
Källor:Times New Roman, 14 pkt, fet stil
Länk 1dvs INGA källor kvar i texterna.
Länk 2
…..



Det är viktigt att ni följer mallen exakt. Bilder kan tas med om det görs snyggt eller om de hör till argumenten. Jag vill att ni mejlar mig Wordfilen och i det mejlet skriver en kort utvärdering av vad ni tycker om det här momentet i kursen och vad ni lärt er. Ge gärna konstruktiv kritik på vad som varit bra och vad som kan göras bättre.